De Leesrace in brochure Jaar van het lezen

Vrijdag 01 Februari 2013

← Terug naar overzicht

Dit artikel verscheen in de brochure Jaar van het Lezen die door CANON Cultuurcel naar alle scholen wordt verstuurd.

 

‘Het gonsde in onze school. Alle leerlingen praatten over De Leesrace.’ Tim Maerschand, leerkracht Nederlands van het Erasmusatheneum (Deinze), deed mee met De Leesrace en is enthousiast. Stichting Lezen lanceerde dit nieuwe project om leerlingen uit de 1ste graad plezier in lezen te laten ervaren. Het concept is eenvoudig: de leerkracht daagt de klas uit om een aantal opdrachten rond boeken en lezen uit te voeren binnen een bepaalde termijn. Als de klas daarin slaagt, doet de leerkracht een tegenprestatie. Daar komen de leukste dingen uit. Tim Maerschand vertelt: ‘Wij zijn zo gek om met een aantal leerkrachten Gangnam Style te dansen. De leerlingen kijken er naar uit. Voor hen is die tegenprestatie een mooie beloning voor hun geslaagde Leesrace. Ze hebben elkaar ook gemotiveerd om de opdrachten goed uit te voeren.’ 

Leerkrachten kunnen die opdrachten selecteren uit een lijst van 50 uitgewerkte voorstellen of er zelf nog verzinnen. De verscheidenheid aan opdrachten inspireert leerlingen én leerkrachten. Rina Penasse, leerkracht Nederlands in Regina Mundi (Genk) zegt: ‘Wat ik een groot voordeel vind, is dat sommige opdrachten me nieuwe contacten hebben opgeleverd. We werken nu samen met Media, Arts & Design om een opdracht rond verfilmde boeken uit te werken. Die invalshoek is er gekomen door De Leesrace. Ook de samenwerking met collega’s en directie is fijn. Zo gaan de leerlingen bij de start van elke les een fragment voorlezen. Ze bekijken nu met de leerkracht Frans of ze kunnen voorlezen uit ‘Le Petit Prince’. De directie denkt dan weer mee na over een bijzondere tegenprestatie.’

Ruim 3000 leerlingen racen op dit moment al mee. Tim Maerschand had geen enkele moeite om zijn leerlingen warm te maken. ‘We hebben de start van het project ludiek aangepakt met een act op de speelplaats. Met wat luide muziek, een helm en een fiets hebben we het race-idee gelanceerd. De uitdaging prikkelde hen meteen.’

Het format van De Leesrace is zeer flexibel en geeft de leerkracht veel vrijheid. Tim Maerschand: ‘Wij hebben ervoor gekozen om De Leesrace één maand te laten lopen. We hebben vier haalbare opdrachten geselecteerd uit de lijst. De eerste week doen de klassen een makkelijke opdracht van 1 ster, de tweede week één van 2 sterren, enzovoort. We wisselen ook af tussen opdrachten die ze thuis uitvoeren en opdrachten die we tijdens de les afwerken.’ Rina Penasse doet het anders: ‘Wij spreiden De Leesrace over het hele schooljaar. De leerlingen hebben mee mogen kiezen welke 10 opdrachten ze uitvoeren. Die betrokkenheid vonden ze leuk.’

Beide leerkrachten zien enthousiasme bij de leerlingen. Rina Penasse: ‘Ik geef les in een school met veel taalzwakke leerlingen en wil hen dolgraag leesplezier laten ervaren. Het is misschien voorbarig, maar ik durf te zeggen dat ik nu al resultaat zie: het is opmerkelijk hoe hun schrijfvaardigheid verbetert. De directie merkt dat ook op. Maar het allerbelangrijkste: de leerlingen zijn supergemotiveerd en grijpen sneller naar een boek.’